Läslistor som väcker läslust – formgivning som hyllar boken

  • Grafisk produktion
  • Grafiskt manér
  • Kampanjmaterial
  • Visuellt koncept
Om projektet
Hur får man barn och unga att läsa mer? Genom att väcka nyfikenhet, inspirera lärare och förpacka läslistor med samma omsorg som en älskad bok. För Kulturrådet och Skolverket tog vi fram ett visuellt koncept för läslistor som kombinerar pedagogiskt material med bokdesign som skapar engagemang i skolan.
Omslag i grönt och rosa för Läslistor för förskolan och skolan. Designen liknar ett boksomslag med sirlig illustration.
Omslag för läslista för lågstadiet i lila med grönt illustrativt mönster.
Tre anfanger med tre olika illustrationer.

Bakgrund

Läslistorna är ett regeringsuppdrag från Kulturrådet och Skolverket med syftet att stärka läsintresset bland barn och unga. De ska fungera som ett frivilligt stöd till förskollärare och lärare vid val av skönlitteratur i undervisningen. Innehållet spänner över allt från bilderböcker till poesi och romaner, med berättelser som berör, vidgar perspektiv och speglar både vår samtid och historien.
Men för att listorna inte bara skulle informera utan också inspirera, behövdes en form som förmedlar litteraturens värde och väcker lust att upptäcka mer.

Process

Vi utgick från idén att hylla boken som form. Historiskt har den fysiska boken varit ett föremål präglat av omsorg, hantverk och materialval, något att värna. Vi lät oss inspireras av klassisk bokformgivning, med dekorativa element, typografisk balans och tydlig struktur.

En central del i vårt koncept är bokryggen, den del som syns i bokhyllan och håller samman innehållet. I vår form blev bokryggen en röd tråd genom hela uttrycket, som symboliserar samlandet: av böcker, berättelser och läsupplevelser. Varje lista fick dessutom sin egen identitet, vilket gör det enkelt att bygga vidare med nya temalistor över tid.

Utöver de digitala listorna skapade vi tryckversioner, anteckningsböcker, bokmärken och material för elever att själva färglägga och fylla i, som “Min läslista” och “Klassens läslista”. Vi tog också fram mallar för sociala medier, presentationer och banners för att sprida läslistorna i flera kanaler.

Resultat

Resultatet är en flexibel och identitetsskapande form som både känns varm och genomarbetad. Genom att lyfta bokens visuella tradition har vi skapat ett uttryck som tydligt kommunicerar att litteratur är något värdefullt, oavsett om den kommer i form av en fysisk bok, en e-bok eller en berättelse i öronen.

Läslistorna är nu ett verktyg som väcker lust, skapar igenkänning och fungerar i undervisningens vardag,  och samtidigt en visuell hyllning till boken som kulturellt objekt.

De vackra mönstren blev målarpyssel att skriva ut.

Se fler av våra senaste uppdrag.

Alla case

Hur kan vi hjälpa dig?

Erbjudande

Behöver du hjälp med ett grafiskt manér?