Bokbranschens klimatinitiativ, Visuell identiet, rapport och webbplats
Bakgrund
Bokbranschens klimatinitiativ ska stödja den svenska bokbranschen i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Det är är en plattform för samverkan, kunskapsdelning och inspiration, där branschens aktörer lär av varandra och hjälps åt att bli bättre. Här ingår de största aktörerna som Adlibris, Bonniersförlagen och Natur & Kultur tillsammans med mindre, som enskilda bokhandlar. Vi fick förtroendet av Svenska Förläggareföreningen att skapa den visuella identiteten för satsningen, producera den första rapporten samt skapa webbplatsen, bbki.se.
Process
Det här projektet, där vi dels får vara delaktiga i den här typen av viktiga initiativ och har möjlighet att jobba med visuell identitet för ett nytt varumärke, ta fram den första rapporten och designa och producera en webbplats checkar alla boxar för hur vi på Tegel & Hatt gillar att jobba. Tiden var knapp denna gång men med snabb feedback och korta beslutsvägar fanns rapport, visuell identitet och webbplats redo att lansera lagom till Bokmässan 2022.
Resultat
Logotypens symbol är dels en tolkning av förkortningen “BK”, dels en association till sårbar natur genom formen av en fjäril samt läsning genom formen av uppslagna böcker. Den visuella identiteten består av logotypen, färger i naturnyanser, ett stringent typsnitt samt ett formspråk som förmedlar tydlighet, fakta och gott självförtroende.
Se mer av Bokbranschens klimatinitiativ på bbki.se
Vi använder infografik för att visualisera komplexa hållbarhetsdata.
Se fler av våra senaste uppdrag.
Alla caseHur kan vi hjälpa dig?
ErbjudandeVad behöver du hjälp med?