Dansens Hus, Visuell identitet
Hos varje nyckelmedarbetare fanns tydliga idéer kring i vilken riktning man ville och ett behov av att flytta fram positionerna visuellt.
Bakgrund
Dansens Hus behövde en ny visuell identitet som bättre speglade organisationen och verksamheten – nu och framåt. Hos varje nyckelmedarbetare fanns tydliga tankar och idéer kring i vilken riktning man ville och ett behov av att flytta fram positionerna visuellt. En stor del av Tegel & Hatts arbete var att fånga upp detta, hitta en gemensam nämnare och skapa en tolkning av nya Dansens Hus.
Process
Vi fördjupade oss i medarbetarnas vision av Dansens hus genom övningar och workshops. För att fånga “Rörelse och Kraft”, som är organisationens värdeord, samt ta ett tydligt kliv grafiskt, valde vi en handritad logotyp. Den har mod och riktning och en stor portion pondus. Även det typsnitt vi valde för rubriker och brödtext, Saes Grotesk, har en distinkt karaktär. Med logotypen som språngbräda skapade vi en modig visuell identitet inklusive gränssnitt för den nya webbplatsen.
Resultat
– Vi är Sveriges största gästspelshus för internationell och nationell samtida dans. Därför känns det fantastiskt att få presentera en ny visuell identitet som klockrent speglar vårt allra innersta väsen och varumärke. Tegel & Hatt har skapat en form som personifierar vår organisation – en institution i ständig rörelse och konstant förvandling. Vår nya identitet fångar också danskonstens inneboende energi och föränderlighet på ett mästerligt sätt, säger Susanne Wibert, kommunikationschef på Dansens Hus.
Vi har också fått vara delaktiga i att implementera den nya visuella identiteten eftersom vi fick förtroendet att fortsätta producera både digitala och tryckta enheter för Dansens hus kommunikation och marknadsföring.
Se mer av Dansens Hus på dansenshus.se
Se fler av våra senaste uppdrag.
Alla caseHur kan vi hjälpa dig?
ErbjudandeBehöver du hjälp med en modig identitet?