Konstdepartementet, Rebranding och ny webbplats

  • Grafisk produktion
  • Kommunikationsstrategi
  • Logotyp
  • Rebranding
  • Strategi och koncept
  • Visuell identitet
  • Webbdesign
Om projektet
Konstdepartementets mål är att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan genom samskapande möten med professionella konstnärer. För att uppnå detta behövde de en ny visuell identitet som tar för sig, en lättnavigerad webbplats och en offensiv kommunikationsstrategi. Det är vi så glada att ha fått hjälpa till med.
Den nya webbplatsen med en lättanvänd bokningsfunktion.
Konstdepartementets hustypsnitt Space Grotesk designades av Florian Karsten 2018.

“Det här varumärkesarbetet har gett oss ny energi och en tydlighet vi har saknat.”

Bakgrund

Konstdepartementet, som är en ideell verksamhet, startade precis innan pandemin och lagom till nystarten 2022 hade hela personalen bytts ut och man var redo att sätta igång “på riktigt”. För det behövdes en anpassning och uppfräschning av webben och en ny kommunikationsstrategi.

Process

Efter att ha djupdykt i behov, sett över resurserna och analyserat möjligheterna valde Konstdepartementet att göra om hela sin webbplats, rebranda Konstdepartementet och ingå ett långsiktigt arbete tillsammans med oss för kommunikationen. Från strategi till genomförande.

Efter inläsning av material och interna workshops för att ringa in vilka Konstdepartementet är genomförde vi intressentintervjuer med personer ur Konstdepartementets målgrupper, både lärare, kultursekreterare,  konstkonsulenter och konstnärer.

Utifrån detta skapade vi en visuell identitet med ny logotyp och tagline, webb/UX, kommunikationsstrategi och innehåll, både copy och längre texter.

Resultat

Konstdepartementets nya logotyp utmanar, är punkig och har pondus. Konsten står i fokus och departementet finns med som den stabila grunden som verksamheten vilar på. Den nya profilen och lättnavigerade webben har gett alla medarbetare ny energi och underlättat i att skapa innehåll och nå ut. Att ha genomfört ett gediget varumärkesarbete, där alla aspekter av kommunikation har berörts, har skapat en stark grund för Konstdepartementet att vila på. Tonaliteten genomsyrar all kommunikation.
– Det här varumärkesarbetet har gett oss ny energi och en tydlighet vi har saknat, säger Linde Sjöstedt, projektchef på Konstdepartementet.

Se mer av Konstdepartementet på konstdepartementet.se

Accentfärgerna kommer från logotyperna och återfinns i linjer, rutor, ramar och andra grafiska element.

Se fler av våra senaste uppdrag.

Alla case

Hur kan vi hjälpa dig?

Erbjudande

Behöver du hjälp med en modig identitet?